miércoles, 30 de diciembre de 2009

Habilitats lingüístiques

Llegir, escriure, parlar i escoltar son quatre habilitats que un usuari de la llengua a de dominar per una bona eficàcia comunicativa en totes les situacions possibles.
El receptor ha de saber llegir i escoltar i l’emissor ha de saber escriure i parlar.
Llegir
És el procés de a través del qual es comprèn un text escrit.
Llegir te les següents implicacions:
1- Llegir és un procés actiu, perquè qui llegeix ha de construir el significat del text.
El significat que un escrit te per a qui llegeix, no es una rèplica del significat que l’autor va voler donar-li sinó que es una construcció pròpia que dependria del text, coneixements previs, etc.

2- Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per alguna finalitat. L’objectiu sempre guia la lectura.

3- Llegir és un procés d’interacció entre el que llegeix i el text. Qui llegeix, ha de fer-se seu el text relacionant-lo amb el que ja sap. També ha d’adaptar-se al text transformant els seus coneixements previs en funció del que l’hi aporta el text.

4- Llegir es implicar-se en un procés de predicció i *inferència continu.
Qui llegeix formula un hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint.
A mesura que va llegint el lector va verificant o refutant aquelles hipòtesis que s’havia creat.
*Inferència: Habilitat de comprendre alguna part del text gràcies al significat de la resta, es a dir, del seu context.
Escriure
Escriure es el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu.
Parlar
Parlar es expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar
Escoltar es comprendre un missatge a partir d’engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d’interpretació d’un missatge o discurs pronunciat oralment.
1- Demana un paper actiu i participatiu.
2- Demana un respecte per l’emissor i les seves idees.
3- Demana ser objectiu per intentar entendre que ens diu o que ens vol dir l’altre.
4- Un bon oient sap descobrir els objectius i propòsits de l’orador.
5- Sap descobrir les idees principals del missatge.
6- Sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba l’orador.

No hay comentarios:

Publicar un comentario